Popular Posts

Tuesday 1 October 2013

Isa Samad calon boleh menang

Rakyat Malaysia sebenarnya tahu siapakah winnable candidates di setengah-setengah kawasan. Nama sejumlah tokoh amat terkenal di peringkat nasional dan sangat disayangi di kawasan sendiri.
Antara lain mereka (ambil kira yang lama tetapi  masih berupaya) ialah Tun Dr Mahathir Mohammad, Datuk Seri Najib Tun Razak, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Tun Abdullah Ahmad Badawi, Karpal Singh, Lim Kit Siang, Tengku Razaleigh Hamzah, Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad dan beberapa lagi. 
Ahli atau pejuang bahasa Melayu mungkin tidak suka dengan istilah winnable candidate. Dalam bahasa Melayu, kita sebut calon boleh menang, dan jika dibuat akronim, jadilah cabonang. Kini, walaupun dikritik ahli bahasa istilah winnable candidate juga yang digunakan.
Ciri-ciri winnable candidate ada beberapa dan jika kesemua atau sebahagian besar daripada ciri-ciri itu ada pada seseorang calon, maka dialah orangnya yang elok dipilih parti. Dalam tulisan ini, saya akan menyatakan ciri yang ada pada Tan Sri Isa Abdul Samad.

No comments:

Post a Comment